Att lova för mycket

Jag har funderat över en sak. Eller ja, det pågår ungefär 100 diskussioner med mig själv i mitt huvud men det är en sak som blivit extra uppmärksammad i huvet och bland diverse bekanta på sistone.

Det här med att förlova sig. Folk förlovar sig i tid och otid. Varför gör man det? jag har aldrig förstått varför. Eller jag vet ju VARFÖR. Men inte.. varför. Jag menar inte när man är säker på att man ska gifta sig, klart man ska förlova sig då. Eller om man, som jag, är emot giftermål och träffar en person som man känner att man vill leva med resten av livet, då är det också ett alternativ att "bara" förlova sig.

Men alla dessa "åååh, vi har varit tillsammans i tre, sex, nio månader och vi är så kära och nuuu måste vi förlova oss!" Det är till att förlöjliga det. Ska man förlova sig så ska det vara på riktigt. Ärligt talat. En kille som du aldrig har bott ihop med, ni har aldrig haft ett "riktigt" förhållande. Ni träffas varannan helg om ni har tur. Eller ni är 20. Ni har aldrig bott ihop, ni känner egentligen inte till den andras vanor och ovanor. Vad är poängen? Jag fattar inte? Måste man ha en ring på fingret för att visa sin kärlek? Eller är det för att visa att du/han är upptagen? Ärligt talat. jag har aldrig förstått det. För mig är en förlovning på riktigt. Då ska man gifta sig inom ett år. För mig är giftermål värre än att få barn. Och jag vet egentligen inte varför. Att binda mig, allt jag har, allt jag äger till en annan människa.. jag vet inte. Eller så är det bara för att jag är konstig helt enkelt.

År 2009 gifte sig 48033 par. 22211 skilde sig. Förstår ni? Det är ca vartannat äktenskap. Lönt liksom.

Nä, enda anledningen till att jag skulle gift mig hade varit för att förkorta efternamnet.

Jag har 19 bokstäver i mitt fullständiga namn. 19. Hur många sånna broschyrer ni vet där det är ett hack för varje bokstav tror ni att mitt namn får plats i? Nä. Precis.

I made my point.

Kommentarer
Postat av: märta

Har aldrig heller förstått det här med giftemål... Jag var av den meningen, precis som du, att det inte skulle förändra något så varför göra det... Men... Den dagen man väljer att ta steget att skaffa barn ska man för allas skull verkligen kolla upp hur saker och ting ligger till... Den osäkerhet som det blir för både dig och dina barn om den ena skulle dö... Den e inte rolig...

Jag valde att gifta mig mycket för barnens skull, för att deras framtid skulle vara tryggad... Byta efternamn fick min man göra och han innehar faktiskt Sveriges kortaste namn.. För- och efternamn består av totalt 4 bokstäver!!



Ett tillägg till det hela är att jag hoppas att du hittar han med stort "H"... Du verkar va en fantastisk kvinna!! Jag har två singelbrödrar... Hahaha... Nä skämt å sido...



Stor kram!!

2010-06-21 @ 13:00:16
Postat av: Gun

Hahah!! Værre æn att få barn! Som jag skrattade!

Och du, du kan ju ændra ditt namn precis nær du vill ;)

2010-06-21 @ 13:41:33

Skriv vad du tycker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0