Rom

Då har vi äntligen kommit hem till kylan igen. Och ja, jag får lov att säga ÄNLIGEN. Fy fan vad varmt det har varit. Jag har nog aldrig varit med om att verkligen tycka det är skönt att komma hem till kylan. När jag kom hem från Thailand var det skönt att komma hem mest för att man kunde andas igen utan att dra in 4 liter vatten i ett andetag. Men nu var det verkligen skönt att komma hem till kylan. Låter sjukt, men ändå.


Jag, svettandes som en gris på sightseeingbussen.

Och man kan ju inte säga att resan gått som på räls precis. Allting började med att vi kommer till Kastrup i onsdags morse och skulle checka in på flyget. Det var en sån självincheckning så man bara skriver in sig i en maskin på flygplatsen istället för att gå till en disk. När vi knappade in vårt bokningsnummer stod det "Please go to check-in desk for more information". Ingenting annat. Vi tänkte att det säkert bara var nåt maskinfel och gick till disken. Men nej, naturligtvis var det mer än så. Dom hade tydligen bytt ut vårt plan mot en mindre modell vilket innebar att alla inte skulle komma med planet. För helvete. "Men ni blir ombokade till ett plan som går om en timme". Ja, det kunde vi ju ändå stå ut med. Och så fick vi gratis frukost på Kastrup.
Ni undrar hur många det var som inte kom med det första planet?
8. 8 st. Och 2 av dom åkte klaffstol och cockpit ner i slutändan så vi var 6 stycken som inte kom med. 6.
Jag tycker att det är en bedrift att komma bland dom 6. Faktiskt.


På tåget till Kastrup. Lyckligt ovetandes om vad som komma skall.

Vi checkade in på nästa plan och kom ner till den tråkigaste flygplatsen jag nånsin skådat, det kändes som om man var hämtad från en dålig 70-tals film. Iallafall. Vi ställde oss vid bagagebandet och ja, där stod vi och väntade. Och sen väntade vi lite till. När bandet hade stannat och det bara var vi och en tant till kvar så förstod vi att vi inte skulle få se vår resväska den dagen.
Och inte nästa dag heller. Och inte nästa. Och inte nästa. Men nästa. Dagen vi skulle åka hem fick vi se den igen. Eller rättare sagt. Då fick vi åka och hämta den på ett annat hotell eftersom dom kvällen innan släppt av den där. Så ungefär 8 timmar innan vi åkte hem fick vi vårt bagage. Det tycker jag ändå är starkt jobbat av den Italienska flygplatsen. Det värsta irritationsmomentet var ändå när vi ställde oss i den "försvunna bagage"-kön på flygplatsen och italienarjäveln (ja, det var bara EN person som jobbade där) var så jäävla långsam så det var helt sjukt. En timme stod vi säkert i den kön och väntade.
Det finns bara ett ord som beskriver Italien. Manãna.


Jag vid Pantheon sista dagen. Äntligen med bagaget i hand.


Inuti Pantheon. Jag är helt säker på att det är något dolt budskap i denna byggnaden men enligt alla andra är det bara en kyrka. Alla andra har fel, naturligtvis.

Så, utan kläder, tandborste, smink, rakhyvel, deo och allt annat nödvändigt så gjorde vi Rom på 5 dagar. Efter andra dagen så förstod vi att vårt bagage inte skulle dyka upp, även om det lovades varje kväll. Så vi gick och köpte det allra nödvändigaste. Tredje dagen tyckte vi att det var dags för nya kläder eftersom dom vi kom i började lukta gammal svett (mums). Men vi klarade oss bra ändå. När svetten rann som mest längs ryggen så köpte jag ett solparaply. När jag använt det hela första dagen kom jag på att jag lyckats matcha det med mina ill-lila skor som jag hade på mig och med ett lila linne jag köpt dagen innan. Fint Karoline.


Jag vid Arco di Costantino med mitt lila paraply.


På sightseeingbussen med det fina paraplyet.


The full outfit framför Änglaborgen eller Castel Sant'Angelo.

Fastän vi nästan fick värmeslag (eftersom Rom bjöd på ett ganska konstant 40 grander i skuggan) så såg vi nästan allt vi var ute efter att se. Det enda som vi hoppade över var nästa sista dagen då vi hade tänkt åka till den äldsta delen av Rom (Trastevere) och strosa omkring. Vi kände mer att det var dags att hitta nånstans att svalka oss så vi åkte istället ut till en allmän pool (Typ som Segevång, för er som bor i Malmö) precis utanför stan. Det var helt okej, eller ja, allting hade varit okej i det läget. Vi behövde bad helt enkelt.



Utanför Colosseum, skithäftigt!


Man var tvungen att använda badmössa i poolen. Vädigt hygieniskt ställe!


Så jävla snygg. Bikinin hittade jag på MAS för 1 euro. Billet!
Men man får vad man betalar för och kvalitén var inte hög. Den åkte i soptunnan.
Vi har dock sparat badmössorna!


Fontana di Trevi. Asmycket folk!
Men vi kastade i varsin peng och gjorde önskningar. Duktiga turister. 30 000 kr slängs i fontänen varje dag!

Men trots att det var så varmt och trots att vårt bagage kom bort så var det en skithäftig resa. Det är en sån "en gång i livet" resa som man bara måste gör. Saker man bara måste se. Och ja, det måste man verkligen, det är helt fantastiskt med atmosfären i tex Colosseum och bara tittar ut över hela arenan. Fantastiskt!

Jag rekommenderar verkligen er att åka dit, möjligtvis på våren istället när temperaturen inte är så hög.


Till och med nunnorna var vitklädda eftersom det var så varmt!




Puss!

Kommentarer
Postat av: Grannen ovan

Va fiina ni är ihop =)

2011-08-29 @ 22:42:29
URL: http://misssandrare.favs.se
Postat av: Syrran

Inte alls avis! Såååå härligt. Blir resa dit inom ett par år (den som väntar på nåt gott....)

2011-08-30 @ 12:20:38
Postat av: Gabbe

Najs och se lite behind-the-scenes bilder på Pantheon, Castel Sant'Angelo och Pantheon, längtar att åka dit igen. :-)

2011-09-04 @ 20:15:33
URL: http://www.romresor.se

Skriv vad du tycker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0