Borta bäst men hemma är bra det också, del 2

Ja, då fortsätter vi.

Efter vi legat ett par dagar vid poolen i Khao Lak började Kevin bli rastlös och ville göra nånting. Jag som kan ligga stilla i samma position i soffan en hel vecka tyckte att han överdrev. Han ville gärna åka iväg och snorkla och jag var inte alls sugen på att sitta på en båt en hel dag, så han åkte själv iväg till Similan Island som ska ha en av dom bästa dykvattnen i världen. Han tyckte att det var en helt underbar upplevelse och jag är glad att han åkte han såg bland annat jätte-sköldpaddor och delfiner!



Dagen efter så bestämde vi oss för att hyra en moppe och köra runt lite. Det som jag tyckte var lite läskigt är att det är vänstertrafik i Thailand och det är sjukt svårt att ställa om sig i huvet på hur man ska svänga och att man kör på rätt sida om vägen. Så Kevin fick köra. Vilket betydde att då kunde jag luta mig tillbaka på bönpallen och bara peka var vi skulle. Precis vad jag gör bäst liksom.


Utmed vägen hittade vi en skylt med ett vattenfall och bestämde oss för att köra dit. Förmodligen satt skylten lite fel och vi kom in på grus-"vägar" som man mer kan kalla kostigar. Vid ett tillfälle hade halva stigen rasat ner i en bäck och vi funderade allvarligt på var fan vi var på väg. Vi båda började tänka på den där skräckfilmen vi såg för ett tag sen - Wrong Turn - där inavlade monster som bor mitt ute i ingenstans äter upp turister som kört fel. Men fan ta den som ger sig och till slut kom vi fram till vattenfallet.



Vi bestämde oss för att bada där också eftersom vattnet var så fint och vi var helt ensamma. När jag hade gått halvvägs ut så tittar jag ner vid min fot och då kommer där en livs levande kräfta gående bara ett par centimeter från stortån. Jag börjar såklart skrika rakt ut och det blev jag sen mobbad för resten av resan. Hmpf.

Vi körde sen vidare norrut och hittade en nästan helt öde strand, Bangsak Beach. Bara en liten hydda låg vid stranden som severade mat till mestadels lokalbefolkningen. Det fanns inga hotell eller solstolar så lång ögat kunde nå på båda hållen och vattnet var helt kristallklart, det var bara några thailänade som badade. Helt underbart. Här spenderade vi några timmar i solen.




Jag som är helt fruktansvärt livrädd för att bli magsjuk när jag är utomlands kunde inte ens i min vildaste fantasi få för mig att äta nånting från restaurangen på stranden. När man ser att dom diskar tallrikarna i typ världens skitigaste vatten så känns det sådär. Men det är ju såklart säkert där som maten är som bäst. Det är bara i huvet det sitter. Kevin beställde såklart in mat och jag åt också lite, det var ganska gott fastän det ser ut som nåt katten kräkt upp.



Överallt fanns det skyltar med "Tsunami evacuation route" men detta var nog den mest hemsnickrade flyktvägen vi såg. Det fanns också vita stora hus överallt som nog ska fungera som safehouse om en ny tsunami skulle komma.




På hemvägen körde vi också förbi ett minnesmonument som rests mitt inne i skogen. Det såg inte mycket ut för världen, men det var en svensk som designat det!



Efter vi spenderat 7 nätter i Khao Lak drog vi vidare till Phuket och Nai Yang-stranden. Vi checkade in på världens lyxhotell: Indigo Pearl hotel. Om ni någonsin har en eller ett par nätter över i Thailand så tycker jag att ni ska besöka detta hotellet. Helt underbart lyxigt! Vi kom dit samma dag som jag fyllde år och jag fick en egen liten årta serverad på kvällen på rummet.



Här kommer lite lyx från lyxhotellet:


2 stycken vuxenpooler som inte tog in barn under 16 år. Perfekt! Inga skrikande jävla ungar!


Skithärliga pooler.


Eget badkar på balkongen!


Varje kväll klockan 19 kom dom och ställde ut mygg-rökelse på balkongen och bäddade rätt sängen och tömde papperskorgen.


Dom serverade melon i små hopvikta båtar vid poolen och vatten med is ett par gånger om dagen.


Sooool vid poolkanten.



Jobbigt snygg badpojke.



Och här sitter vi, pigga och glada på tåget hem efter 15 timmars resa. Det var minusgrader och snö som mötte oss på perrongen på Kastrup, svinigt kallt!

Och när jag kom hem var det iallafall en som hade saknat mig:



och om man kollar på mina vader så är det nog typ en miljon mygg ungefär som saknar mig i Thailand just nu. Jävla myggjävlar! Och ingenting fungerade för att hålla dom på avstånd!



Så det var vår Thailandsresa. Helt underbart har det varit och vi börjar redan planera nästa lilla utflykt :)



Kommentarer

Skriv vad du tycker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0