Borta bäst men hemma är bra det också

Då var vi hemma igen. 06,50 landade vi i morse på Kastrup. Klockan är nu 16 men enligt tiden min kropp är inställd på är den 22 så jag börjar bli lite smått nannig. Men det gäller att hålla sig vaken till iallafall 21 ikväll så att man kommer rätt in i tiden. Men vi börjar från början och vi kör väl lite fotokollage eller?

Here we go..


Här har vi precis kommit till Bangkok och tagit oss till vår skytrain-station Asok. Hotellet vi bodde på låg helt okej och det tog typ 10 minuter att gå till skytrain-stationen. Det är ju ett helt perfekt sätt att ta sig omkring i Bangkok. Tåget kommer varannan minut och är sällan eller aldrig försenat. Tågen är nåstan alltid proppfulla men det går fort att ta sig överallt så det är lugnt. Vi kom fram på söndagen och eftersom vi ville hinna med att gå på weekendmarket Chatuchak var det bara att ta tjuren vid hornen och leta upp var vi skulle. Vårt skytrain gick hela vägen och vi skulle hoppa av på endstationen Mo Chit som låg precis vid marknaden. Från tåget så såg man hela marknaden och den är så sjuuuukligt stor! Plåttaket som täckte hela markanden räckte så långt ögat kunde nå på alla håll.
Ja, vi hoppade iallafall av och följde lämmeltåget på rätt håll in på marknaden. Efter ungefär tio minuter hade vi redan noll koll på var vi kom ifrån eller var vi skulle gå. Dom små små gångarna ledar överallt och ingenstans. Men vi spenderade ändå nästan 4 timmar på marknaden och sen skulle vi bege oss in till stora shoppingcentret MBK för att spendera lite mer pengar. Precis innan vi skulle hoppa på tåget köpte Kevin lite mat från en sån vagn som säljer typ kyckling. När jag säger typ kyckling menar jag att det är egentligen ingen som vet vad det är, det kan lika bra vara någons katt som ligger där på grillen. Kevin stoppade glatt in i munnen och gick vidare. Efter ett par minuter hör jag *ulk* *ulk* "GE MIG VATTEN!!" Kevin hällde i sig vatten och förklarade därefter att han hade fått en bit lever i munnen. Och sen hade han stoppat in en bit friterad banan för att kunna svälja skiten, vilket bara gjorde allt värre. Mums liksom.
Vi hoppade på tåget igen och av på Siam där det är gångavstaånd till MBK. Där gick vi loss lite till med plånboken och avslutade med en välförtjänt hamburgare på Burger King :)





Dag 2 körde vi lite sightseeing. Precis utanför hotellet stod det en nisse och sålde taxi så vi prutade till oss en sån och fick åka genom stan i nästan en timme för 200 baht (50 kronor). Billigt! Vi tog oss då in till Wat Pho, Reclining Buddha (eller recykling Buddha som min mamma säger :)




Kevin står och väntar på sina skor. Man får inte ha skor på sig inne i templen.

Vi gick omkring där inne ett tag och kollade på alla guld-buddhor och smyckade tempel och sen gick vi ner till floden för att ta en liten båttur. Vi väntade först på den allmänna färjan som går precis som en buss fast på floden. Men sen tog vi istället en longtailbåt till båt-centralstationen.


Båtchaffisen var ganska cool, vi fick provköra :)



På kvällen skulle Kevin "överraska mig med en grej" och vi åkte iväg ifrån hotellet och glatt oventandes så tog Kevin mig dit vi skulle. Jag kommer inte ens ihåg vad det hette för paniken grävde tag i mig bara vi stod utanför byggnaden - ett skyhögt hotell. "Ska vi in där?" sa jag. ""japp, till översta våningen!" svarade Kevin och tyckte att det var "en cool grej". Jag tyckte inte alls att det var lika coolt och jag kände hur hjärtat bara ville hoppa ur kroppen på mig. Vi tog först en hiss upp till 19:e våningen där man skulle betala och åka vidare. Vi betalde och ställde oss vid nästa hiss för att ta oss upp till 80:e våningen eller nåt liknande. Jag bara kände hur jag blev mer och mer kallsvettig och Kevin undrade vad det var med mig. Grejen är att vi pratat hur många gånger som helst om vad vi ska ge varandra i 30-års present och jag har varje gång sagt att "Ge mig vad som helst utom någon form av höjd-upplevelse". Detta hade han inte ens tänkt på ikväll. Han tyckte bara att det var coolt. Det slutade med att efter vi stått och väntat på hissen i 10 minuter så börjr jag panik-gråta och bara springa därifrån. Kevin fick snällt be om pengarna tillbaka och vi tog oss ner på marknivå igen. Väl nere så rökte jag nog ett halvt paket och grät en stund till. Han ber fortfarande om ursäkt för den "coola" upplevelsen. Det får han göra ett tag till.

Istället tog vi oss till min mammas favvo-restaurang i Bangkok. Cabbages and condoms heter den. Allting är gjort i kondomer på stället och det var faktist coolt! Restaurangen ligger ganska långt in på en sidogata (Soi 12) till den stora huvudgatan Sukomvit. Ändå var det nästan fullsatt när vi kom dit och jättegod mat var det!





Dagen efter drog vi vidare till flygplatsen direkt på morgonen och flög ner till Phuket. Där väntade en transferbuss på oss för att ta oss till Khao Lak. Bilfärden tog typ 1,5 timme och stötdämparna på minibussarna där nere är inte vad dom borde vara. Jag blev sjukt sjösjuk efter typ en kvart och ville bara spy rakt ut men det var bara till att svälja. Fy fan. Som tur är var det svinkallt av ACn i bussen så det gjorde det hela lite bättre.

Vi kom ner lite senare på eftermiddagen och tog första midddagen på hotellets restaurang. Jättegod mat och låg precis ända nere vid stranden. Man kunde till och med sitta och äta på stranden om man ville.


Jag såg nu att vi inte fått med nån bra bild på hotellet från stranden men man ser lite här i bakgrunden. Jag vet att det ser ut som jag kissat på mig, men det var bara resultatet av en mini tsumani som jag inte alls var beredd på när vi tog en kvällspromenad på stranden.


Vi spenderade ett par lata dagar här vid poolen och stranden och bara njöt. Jag odlade lite soleksem och lite munsår och Kevin såg ut som en badpojke som jag skrev i förra inlägget. Så jävla orättvist.


Poolen låg bara 20 meter från stranden, restaurangen och strandbaren och jag kan verklligen rekommendera detta hotellet. Men det var verkligen stället man tog det lugnt på. Fanns inte överdrivet mycket att göra och hotellet (som ägdes av en tysk) var nästan bara bebott av tyska pensionärer. Detta resulterade i att även om Kevin var nuppe med tuppen och nere på stranden för att ta solstolar så var alla upptagna. Det var lite tråkigt. Dom jävla tyskarna måste nästan vara uppe klockan 5 för att roffa åt sig stolarna. Men vid poolen fanns det alltid stolar så det var inte precis så att man blev utan.


Vaaaaaarmt! Efter klockan 12 gick det inte att ligga i solen så parasoll och skugga var tvunget.


Solnedgång!


Snyggo.


Vig som ett kylskåp.


Ser det inte ut som att han står i havet?

Nu tar jag en paus och återkommer imorgon med fortsatt reseberättelse!

Kommentarer

Skriv vad du tycker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0