Att välja det närproducerade alternativet

Fram till att jag fyllde gammal (typ 30) så brydde man sig inte så mycket om vad man handlade för råvaror, var det kom ifrån, hur det kom dit och vad det innehöll. Jag brydde mig inte heller särskilt mycket om att sopsortera eller återanvända grejer. 
 
Men idag så tänker jag mycket på det, och det känns som om det hände när den där "vuxenspärren" passerades och man verkligen började fundera på vad det var man tryckte i sig. Jag tror också det var när det var nån kampanj om att Coop skulle ta bort Skånemejeriers produkter ur hyllorna och bara använda Arla som då transporteras genom hela Sverige innan det när butikerna i Malmö. Då reagerade jag. Jag kommer ihåg att jag stod i affären och höll i ett paket Arla-mjölk och det bara kändes helt fel. Jag vill ju ha min Skånemejeriers röda mjölk! Så då skickade jag en massa mail överallt och verkligen harpade mig, det var för jävligt! Och folkstormen hade ju varit enorm så Coop fick snällt ta tillbaka Skånemejerier till hyllorna. 
 
Idag när jag ska handla mat och allt däromkring så har jag vissa regler:
 
1. Finns det Skånemejerier så köper jag det, även om det är dyrare. Jag vill att min mjölk, chreme fraiche och gräddfil ska vara närproducerad.
 
2. Jag handlar bara svenskt kött. Jag tycker att man ska köpa svenskproducerat så långt det går. Vi har helt andra djurhållningsregler och lagar än till exempel Danmark. Hur kan tex den Danska fläskfilén alltid vara lika billig. Hur tror ni det ser ut i deras grisastallar? Inte särsklit djurvänligt va? Nej, Och vad tror ni att dom pumpar in i grisarna för att dom ska bli större? Räligt är vad det är.
 
3. Jag köper produkten som har MINST e-ämnen i innehållsförteckningen. Om man tar till exempel ketchup. Jag köper bara Heinz produkter. Jag stod en dag och kollade på Coops egna ketchup, som säkert var 7 kronor billigare än Heinz, men innehöll också hur mycket e-ämnen som helst. Heinz däremot fanns det inte ett enda e-ämne i. Många pratar om att det man köper har för hög sockerhalt. Jag tycker inte sockerhalten är den viktiga, den kan du motionera bort. E-ämnen kan du inte bli av med. Och ingen vet vad dom gör med vår kropp.
 
4. Jag köper ALDRIG halal-slaktat kött eller kyckling. Det är FAN djurplågeri oavsett vad någon jävla religös jävel säger. Jag tycker att vi borde förbjuda det i Sverige, för det finns fan inte någon anledning för djur att lida såsom dom gör vid en halal-slaktning.
 
 
Hade det funnits en närbelägen gård som man hade kunnat handla hos så hade jag hellre gjort det, även om jag hade fått betala ett par kronor mer. Jag tycker att det är riktigt tråkigt att våra grisbönder måste lägga ned verksamheten för att vi köper allt mer kött från "billigare" länder. När våren kommer ska jag också börja plantera lite egna grejer i trädgården, småskaligt, orkar inte ligga och rensa världens rabatt liksom. Så det blir lite sallad, gräslök, rabarber osv. sånt som är lätt att odla.
 
Jag tycker att det är tråkigt att vi tar vår tid på jorden för given, jag tycker att vi borde ta hand om vår jord istället för att förstöra den för våra egen tillfredsställelses skull. Jag försöker att lära barnen därhemma att inte spola varje gång dom kissar, det räcker med varannan gång med dom två dropparna som dom klämmer ur sig. Jag försöker få dom att inte spola för mycket vatten i kranen, och försöker få dom att förstå grejen där med när vi är utomlands och inte kan dricka vatten ur kranen, att vi i Sverige verkligen har det bra och vi ska spara på det vattnet vi har. 
Vi försöker även få dom att ändra inställning vad gäller alla deras grejer. Dom har en tråkig inställning idag, och tycker att man bara "kan köpa nytt" om något går isönder. Förmodligen för att dom alltid har fått ett ton med presenter när dom fyller år och på julen. Man kan inte alls bara "köpa nytt", tar man sönder nåt så är det sönder.
 
En liten film från Naturvårddverket om hur mycket gifter det är i alla våra grejer:
 
 
 
Något att fundera på!

Kommentarer

Skriv vad du tycker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0